donderdag 18 november 2010

Dinsdag 16 november 2010

Vandaag mochten wij ons onderwijssysteem aan de hand van onze PowerPoint presentatie voorstellen.
We luisterden naar de andere studenten die hun onderwijssysteem voorstelden.
We ontdekten heel wat gelijkenissen, maar ook veel verschillen.
We stonden er versteld van dat onze kleuters op zeer jonge leeftijd aan school beginnen. In de meeste landen gaan de kleuters pas vanaf vier jaar naar school.
Het was heel moeilijk om een beeld te vormen van de verschillende onderwijssystemen aan de hand van vooral woorden en korte beelden.
We leerden veel meer van de discussies na de presentaties. We vergeleken tijdens de discussies onze onderwijssystemen.
In Engeland en in Denemarken hebben de kinderen korte schooldagen. Dit vinden wij interessant omdat de kinderen zich een kortere tijd moeten concentreren. Ze hebben meer vrije tijd.
In Denemarken gaan de kinderen na school naar de turnclub, knutselclub, muziekclub,…
In Denemarken gebeurd dit omdat het accent in de lagere school op rekenen, lezen en schrijven ligt.  Zo verliezen de kinderen hun creativiteit. Dit wil men niet in Denemarken, dus ze organiseren heel wat naschoolse activiteiten.
In Denemarken leggen de scholen een groot accent op buiten spelen. Ze hebben er een zeer mooie natuur en willen de kinderen er zoveel mogelijk van laten genieten.
In België spelen de kinderen veel minder buiten omdat ze een computer, een wii, een playstation,… hebben. De Deense scholen willen de kinderen echt stimuleren om buiten te spelen.
In Engeland wil men de kinderen ook zoveel mogelijk van de buitenlucht laten genieten. Wanneer het kan, krijgen de kinderen activiteiten buiten. Ook wanneer het regent of sneeuwt, krijgen de kinderen activiteiten buiten.
In Engeland werken de scholen op verschillende domeinen. Zo werken ze ook op emotioneel vlak, motorische, sociale vlak.
In België leren de kinderen op een onbewuste manier.
In Engeland vertelt de leerkracht wat de kinderen zullen leren voor ze starten met een activiteit. Na de activiteit bespreken de kinderen wat ze geleerd hebben. De kinderen leren in Engeland heel bewust.
In Engeland worden de activiteiten aangepast aan de interesses van de kinderen, net als in België
In Turkije is het grootste probleem overgang van thuis naar school. Dit omdat de ouders heel bezorgd zijn om hun kind. Ze willen hun kind zoveel mogelijk bij hen houden. Kinderen denken dat hun ouders hen zal verlaten, wanneer ze naar school gaan.
In ned is er een groot probleem bij overgangen. Wanneer de kleuters bij ons naar het eerste lrj gaan, zijn er nog hoeken. In Nederland verdwijnen alle hoeken in het eerste leerjaar in Nederland.
In sommige scholen in Nederland zitten groep 2 en 3 samen. Bij ons zou dat het derde kleuter en eerste leerjaar gemengd zijn.
Wij zagen dit als eerder onmogelijk, terwijl dit in Nederland vlot verloopt.
De kinderen van groep drie volgen les aan banken. Ze krijgen les van de klasleerkracht. Terwijl de kinderen van groep twee in hoeken spelen samen met een extra hulpjuf.
In de namiddag is de hulpjuf er niet meer en laat de klasleerkracht de kinderen van groep twee en drie samen spelen. Dit omdat de klasgroep anders te groot zou zijn voor één klasleerkracht.
Wij kunnen ons vinden in deze werkwijze. De kinderen van groep twee kijken op naar de kinderen van groep drie. Ze nemen meer op van de kinderen van groep drie. Ze willen evenveel en dezelfde kennis opdoen als de kinderen van groep drie.
 In Portugal en Engeland werken de klassen in hoeken, net als bij ons hebben de kleuterklassen bouw-, knutsel-, verkleed-, winkel-,… hoeken.
In Denemarken hebben ze geen hoeken, maar klassen. De school heeft een bouwklas, een verkleedklas, …
S’ avonds genoten we van een internationaal buffet. Kijk vooral naar het filmpje om te zien wat wij maakten. Soms zag iets er minder lekker uit, maar wanneer we er van proefden vonden we het toch heel lekker (never judge a book by its cover…). Wij genoten van heel veel lekker eten, vooral van de andere landen. Dit was heel fijn. We leerden de studenten van de andere landen veel beter kennen. We aten, spelen en dansten samen. Dit was een zeer leuke en leerrijke avond!

Dit was de stand met typisch Belgisch eten.

Lekkere specialiteiten uit Engeland.

                                                        De heerlijke Deense specialiteiten.

Sfeerbeeld van internationale spelen.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten