donderdag 25 november 2010

Dinsdag 23 november 2010

Vandaag was het opnieuw een workshopdag. We konden vandaag opnieuw 2 verschillende workshops kiezen. De verschillende workshops waren:
-          Young children and science
-          Knollie Bollie
-          Transition and scientific thinking
-          Learning by language
-          De magneet
Hieronder een korte uitleg van de verschillende workshops.
-          Young children and science:
In deze workshop bekeken we de verschillende sterren en planeten. Vooral op ons eigen niveau, maar we zagen toch ook enkele leuke dingen die we met de kleuters kunnen doen. Eerst en vooral was er de luchtkoepel (zie foto). Hierin konden we allemaal samen in zitten op kussentjes. Daarnaast startte een presentatie die te 360° te zien was. We waanden onszelf als het ware in de ruimte, dat zelfs ons een waauw-effect bezorgde. Hier werden ons de verschillende sterrenbeelden duidelijk gemaakt (grote beer, kleine beer, boogschutter, kreeft, maagd, …). Uit de koepel konden we verschillende opdrachten uittesten. Specifiek voor de kleuters was er de opdracht om sterrenbeelden na te maken. (zie foto).
-          Knollie Bollie:
Dit is een manier om kinderen gerust te stellen bij hun eerste schooljaar. Later kan dit natuurlijk ook nog gebruikt worden. Het begint allemaal met het verhaal van Knollie bollie, de knuffel van Rudolf. Knollie bollie maakt heel wat emoties mee gedurende de eerste schooldagen. Dan kreeg iedereen de kans zijn of haar eigen popje te maken. Het popje drukte emoties uit. Dit kan helpen voor kinderen om via het popje hun emoties te tonen.
-          Learning by language:
Hierbij draait alles om taal. We mochten rondlopen in de school en woorden noteren die we zien, horen of vinden. We maakten er ook een tekening bij. Daarna moesten we in een klein groepje gaan zitten en de dingen die we tekenden, groeperen. Daarna maakten we grote bladeren met enkele groepen erop. Het was aan ons om onze voorwerpen te gaan sorteren. Het is niet gemakkelijk, maar het gaat er niet om of het juist is, maar eerder om de verwoording ervan. Daarom is dit een zeer goede activiteit om bij kinderen te doen. Het lokt een heleboel taal uit.
-          De magneet:
Dit is een ruimte waarin allerlei toestellen opgesteld staan. Met deze verschillende toestellen kan je energie opwekken op verschillende manieren. Het is leuk om met kinderen naar deze ruimte te komen en om zelf eens te ervaren wat er nodig is om energie op te wekken.

Wijzelf bezochten de workshops ‘Young children and science’ en ‘Learning by language’.
 De workshop van ‘Young children and science’, was in het begin heel interessant, vooral in het begin met de luchtkoepel die eruit zag als de ruimte. Hiermee kunnen we zeker ook met kinderen aan de slag gaan. Voor hen is het heel leuk om de bewegende sterren en planeten te zien. De kinderen zouden zeker meteen gefascineerd en betrokken zijn.
Verder vonden we de workshop meer op ons niveau. De proefjes/testjes waren zeker niet allemaal haalbaar met kleuters. De proef van de sterrenbeelden namaken (zie foto’s), kon wel prima in de kleuterklas. Het was ook iets wat we zelf heel gemakkelijk kunnen maken.

In de andere workshop (Learning by language) hebben we leuke opdrachten gedaan die we met kinderen kunnen doen, maar het was geen workshop waarbij we nieuwe zaken geleerd hebben.
Het categoriseren van allerlei voorwerpen, kunnen we toepassen in alle kleuterklassen.
·         Bij de jongere kleuters kunnen we het makkelijker maken door ze alles te laten tekenen. Tussendoor komen de kleuters bij juf en vertellen wat ze precies hebben getekend. De juf schrijft het passende woord eronder. Daarnaast geeft de leerkracht de kinderen de verschillende categorieën, zodat ze enkel nog hoeven na te denken bij welke categorie het hoort. Ze kunnen dan ook verwoorden waarom ze dit voorwerp net bij die categorie plaatsen.
·         Bij de oudere kleuters kan er nog steeds getekend worden. Indien de kleuters dit wensen kan de juf het woord erbij schrijven. Ook kunnen de kleuters nu zelf nadenken over de verschillende categorieën en deze voorstellen. Dit kunnen ze samen overleggen met de volledige klas. De kleuters kunnen hier ook verwoorden waarom ze een bepaald voorwerp / prent bij die categorie plaatsen.

Tussen de workshops door hebben we allemaal kunnen genieten van een presentatie van de Nederlandse studenten. De presentatie ging over de verteltas ‘the storybag’. (zie foto voor voorbeeld). In België is dit al even bekend.
De oorsprong ligt wel in Engeland, maar wordt nu stilaan meer en meer gebruikt in Nederland.
De voor- en nadelen van het gebruik van een verteltas konden we alleen maar beamen.

Op het einde van de dag kwamen we nog eens samen in onze internationale groepen. Tijdens onze bijeenkomst bespraken we wat we morgen op de school die we gaan bezoeken, gaan vragen. we vertelden aan elkaar wat we leerden in de verschillende workshops en wat we ervan vonden. En tot slot hebben we al even gebrainstormd over de presentatie die we vrijdag met onze internationale groep voorstellen aan de andere groepen.

Morgen staat het laatste schoolbezoek op het programma!
Ook hebben we een uitnodiging gekregen van onze begeleidende leerkrachten van deze week (Els Callens en Nele Mestdagh)om allemaal samen te komen om te eten!! Gezellig!

See you tomorrow!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten