dinsdag 23 november 2010

Donderdag 18 november 2010

Vandaag maakten we kennis met Paul Van Geert. De lezing van deze Belg zou over talenten en de continue ontwikkeling van kinderen gaan. In plaats daarvan ontstond er een discussie over een filmpje dat deze man ons toonde.
We vonden de discussie en de verschillende visies interessant. We leerden er vooral uit dat kinderen op twee verschillende manieren kunnen leren. Enerzijds leren ze door zelf te exploreren, ontdekken en onderzoeken. Wanneer een kind trots is op wat hij ontdekte zal hij het waarschijnlijk ook aan iemand anders vertellen. Daardoor herhalen ze wat ze reeds ontdekten.
Anderzijds leren de kinderen doordat de leerkracht de kinderen vragen stelt over een onderwerp dat in de zone van de naaste ontwikkeling zit.
Het is niet de bedoeling dat de leerkracht alles voorzegt. Zo onthoudt het kind niets. Door stimulerende vragen te stellen en dingen te doen, leren de kinderen en onthouden ze de informatie beter.
Welke manier van aanleren je kiest, hangt af van welk kind je voor je hebt.  
Daarna kregen we een workshop rond muziek en kinderen. Alles wat we zagen, kenden we al. We zagen bijvoorbeeld grafische notaties en bewegen op muziek.
Anders  dan in de Katho kregen we experimenteermateriaal waarmee we muziek moesten maken.
De workshop ging er heel interactief aan toe. Daardoor werden we meer geprikkeld om deze activiteiten in de kleuterklas te doen.
Als laatste kregen we een workshop rond drama. Een groot deel van de workshop werd gespendeerd aan de emotionele hand. We moesten ons hand in een triestige, blije, trotse manier laten bewegen Dit vonden we niet zo interessant, zeker niet voor kleuters.
We maakten ook kennis met de emotionele bus. Het is de bedoeling dat iedere kind die in de bus stapt een emotie uitbeeld. Alle passagiers van de bus moeten deze emotie overnemen. Deze werkwijze is interessant voor kinderen die bijvoorbeeld nooit tonen dat ze bang zijn. Wanneer een bang persoon de bus opstapt, moeten ze zich toch inleven in deze emotie.
Verder zagen we hoe we van een doek een pop kunnen maken. Deze pop geeft geen gezicht, waardoor er geen emotie op afgebeeld staat. Dit is interessant, wanneer je als leerkracht of als kind met de pop speelt, kan je zelf je emotie kiezen.
Vandaag was een leerrijke dag!
Morgen vertrekken we naar Amsterdam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten